dimarts, 1 de desembre del 2009

Ajudes técniques per a la comunicació en la PCI

Les SAAC (sistema alternatiu i augmentatiu de
comunicació) són formes de llenguatge diferents de la
parla, que s'utilitzen quan està seriament afectada.
L'interlocutor (ja sigui aquest, un familiar, el seu educador,
etc) sempre utilizarà el SAAC acompanyat del llenguatge
oral.

Els primers sistemes alternatius i augmentatius van ser els Taulers o plafons de
comunicació.
Consisteix en taulers rígids i transparents, en els que es centren, els signes que s'utilizaràn
per establir la comunicació entre dos interlocutors.
El tauler es col·loca entre els dos en posició vertical, de manera que els interlocutors comparteixen els signes.

Aquests sistemes de comunicació han sigut bastant acceptats, donat que són econòmics i
fàcils de realitzar per els professionales, però requereixen d'esforç i constància per part de
l'usuari i de l'interlocutor. Els taulers de comunicació poden ser disenyats a partir de
diferents símbols, en funció de les necessitats de l'usuario (dibuixos,
pictogrames, parauels, etc).



En el cas de les persones amb grans disminucions físiques (com la paralísis cerebral), és molt
evident, que en la primera impressió que un perceb, és que tinguin escasses
possibilitats de comunicació.

Molt sovint, es suma a aquesta percepció inicial, les grans limitacions de movilitat, que fan
casi impossible la utilització de la gestualitat, com recurs comunicatiu.

Si la persona paralítica cerebral te un bon domini de la lecto-escriptura, pot fàcilment
utilitzar un plafó de comunicació, ja sigui alfabétic, silàbic, frases d'ús diari, mixte,
disenyat a la seva mida.






Si l'usuari/a no ha accedit a l'alfabetització, es poden utilitzar pictogrames,
sistema Bliss, entre altres.






Les característiques més importants del S.A.C en PCI són:

- Són fàcils d'apendre i utilitzar en la vida diària (per exemple, en la família, amb companys
de l'escola, en el carrer, etc.)





- Faciliten una comunicació ràpida, tot i que en alguns casos limitada.

- La gramàtica no és complexa.

- Si existeixen grans limitacions en la movilitat, l'usuari/a pot accedir al seu plafó a
través d'un punt luminós, amb moviments del cap, senyalant amb la mirada, etc.






- Molts usuaris solen utilitzar plafons temàtics segons la situació de la vida en la que es trobin, per exemple: un plafó temàtic per les vacances d'estiu, un plafó de menjars
i begudes...




- Els S.A.A.C deuràn evolucionar paulativament, en la mesura de que l'usuari tingui noves experiències de vida, maduressa, coneixi i es vinculi més a la gent.

- És important exercitar amb els usuaris la discriminació visual (forma, tamany, orientació...), la comprensió auditiva, la memorització de símbols, etc.

-També es deurà optimitzar i personalitzar el plafó de comunicació al màxim de les possibilitats. Per exemple, es podràn incloure: una llista de nombres del cercle d'amics, direccions, telèfons, llocs que freqüenta habitualment, salutacions, frases que repita freqüentment...



Altres formes de comunicació:

BIG MAC-> es tracta d'un comunicador de veu, on es graba un missatge, que la persona afectada reproduirà apretant el botó.






LLIBRETES DE SIMBOLS: és un altre sistema de suport de pictogrames. Dirigit per a aquells que tenen més motricitat fina i tenen capacitat per pasar pàgina, senyalar...








- RELACIÓ D'IMATGE-OBJECTE: tenir al seu entorn tots els estris que utiltizaràn simbolitzats amb el corresponent dibuix i nom.













-PROGRAMES D'ORDINADOR ESPECÍFICS: una vegada han sapigut utilitzar tots els sistemes de comunicació anteriors, pasen a fer servir els ordinadors, on hi ha moltes varietats de programes per desenvolupar la comunicació.








En síntesis:

- S'ha d'incrementar la motivació i la iniciativa de la comunicació.
- S'han d'anticipar les tasques que es realitzaràn durant el dia, fet que centra a l'usuari, dona un marc referencial.
- S'ha de promoure la emissió de missatges.
- S'ha de permetre canviar de tema quan ell ho desitgi, tot i que el repertori sigui limitat.
- S'ha de donar la possibilitat d'expressar necessitats bàsiques i estats d'ànims.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada